Ο Πανάγιος Τάφος, γνωστός και ως Ναός της Αναστάσεως, ιερότερο προσκύνημα και το σπουδαιότερο μνημείο του Χριστιανισμού, βρίσκεται στη χριστιανική συνοικία στο δυτικό μέρος της Παλαιάς Πόλης Ιερουσαλήμ. Ως οικοδόμημα δεν ξεχωρίζει από τα γύρω σπίτια και εξωτερικό δεν έχει τίποτα το ιδιαίτερο εκτός από τους δυο τεράστιους τρούλους του που σκεπάζουν, ο μεν μεγαλύτερος τη Ροτόντα, ο δε μικρότερος το Καθολικό των ορθοδόξων.
Η σημερινή εξωτερική του μορφή είναι κατασκεύασμα των Σταυροφόρων
(12ος αιώνας ), εσωτερικά όμως διατηρεί αρκετά στοιχεία από τους μεσοβυζαντινούς και πρωτοχριστιανικούς χρόνους. Ολόκληρο το Επτακάμαρο και το παρεκκλήσι της Εύρεσης του Τίμιου Σταυρού ανήκουν στην εποχή του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου του Μονομάχου 11ος αιώνας). Η Ροτόντα εξ άλλου ( το στρογγυλό κτίριο που σκεπάζει το Τάφο του Χρίστου διατηρεί το αρχικό σχέδιο του αρχιτέκτονα της αγίας Ελένης Ζηνοβίου από το 4ο αιώνα.
Μέσα στο τεράστιο αυτό οικοδόμημα υπάρχουν πάνω από δέκα παρεκκλήσια και ιεροί προσκυνηματικοί χώροι συνδεδεμένοι όλοι με το Πάθος και την Ανάσταση του Χριστού. Μερικοί από τους προσκυνηματικούς τόπους του Ναού. οπως ο Γολγοθάς και ο Τάφος του Χριστού, έχουν Ευαγγελική, ιστορική και τοπογραφική αυθεντικότητα. Αλλοι, οπως η Αποκαθήλωση, ο τάφος του Ιωσήφ, το προσκύνημα Μη Μου Άπτου κ.α. έχουν καθορισθεί κοντά στο χώρο του Γολγοθά ως συναφή με τα Ευαγγελικά γεγονότα. Άλλοι, όπως η ταφή του κρανίου του Αδάμ εντοπίσθηκαν εκεί από συμβολική και Θεολογική συνάφεια. Αλλοι είναι αφιερωμένοι σε κάποιο γεγονός η πρόσωπο, οπως τα παρεκκλήσια του Λογγίνου και της αγίας Ελένης. Τέλος υπάρχουν και χώροι που καθιερώθηκαν μέσα στο Ναό ως συνέπεια δύσκολων πολιτικών καταστάσεων, οπως η Κολώνα του Δαρμού και το παρεκκλήσιο των Κλαπών.
Ο Ναός της Αναστάσεως είναι πανχριστιανικό μνημείο, αναγνωρίζεται ως ιερό προσκύνημα από όλα τα χριστιανικά δόγματα και αποτελεί τον απώτερο σκοπό κάθε χριστιανού προσκυνητή. Εντούτοις, μόνο τρεις Εκκλησίες: το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο, το Τάγμα των Φραγκισκανών μοναχών και το Αρμένικο Πατριαρχείο έχουν κυριαρχικά δικαιώματα στο κτίριο και στα προσκυνήματα του. Οι Κόπτες και οι Συριανοί έχουν μόνο το δικαίωμα της προσευχής, ενώ οι χριστιανοί των άλλων δογμάτων μπορούν μόνο να επισκέπτονται το Ναό ως απλοί προσκυνητές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου